Kółka gimnastyczne – hit czy kit?

Jeszcze kilkanaście lat temu większość ćwiczeń na siłowniach dotyczyła osób, które albo zajmowały się sportem w poważniejszy sposób, albo chciały po prostu schudnąć czy nabrać nieco masy mięśniowej. Dziś coraz częściej do klubów fitness i siłowni uczęszczają osoby, którym zależy na budowaniu ogólnej sprawności i wydolności organizmu. Zmieniają się też sprzęty – w wielu miejscach popularne są kółka gimnastyczne zastępujące na pewnym etapie poręcze.

Czy tego rodzaju sprzęt to jednak wyłącznie fanaberia naszych czasów? Nadal wielu osobom trening na kółkach gimnastycznych kojarzy się przede wszystkim z akrobatyką, a ta z kolei nie jest dyscypliną dla każdego. Wychodziłoby więc na to, że ćwiczenia na kółkach są raczej dla osób zafascynowanych głębszych wtajemniczeniem w trening. A tymczasem… jest zupełnie inaczej.

Dlaczego warto trenować?

akrobata podczas ćwiczeńJest kilka powodów, dla których kółka gimnastyczne jako narzędzie treningowe sprawdzą się praktycznie dla każdego, bez względu na cel, dla którego chodzi na fitness czy siłownię. Przede wszystkim pozwalają one poprawić poczucie równowagi oraz lepiej kontrolować swoje ciało podczas kolejnych treningów, co przekłada się na wyższą efektywność każdego rodzaju ćwiczeń. Dają też większy wysiłek dla mięśni głębokich, w tym mięśni brzucha, aktywując je oraz wzmacniając. Nie da się pominąć faktu, że dzięki dobrze wykonywanym ćwiczeniom znacznie wzrasta także siła – i to nie taka, którą posługujemy się jedynie przy konkretnych treningach, ale również ta wykorzystywana po prostu na co dzień. Dobrze wykonywany trening na kółkach gimnastycznych jest wspaniałym sposobem na zwiększenie ruchomości stawów oraz zakresu ich pracy, co sprawdzi się później przy różnego rodzaju zapasach czy gimnastyce.

Różnice między kółkami a innymi narzędziami

Teoretycznie większość ćwiczeń, które można wykonywać z pomocą kółek, bez trudu da się zrobić też na poręczach, uchwytach i innych, stabilnych i na stałe przytwierdzonych do podłoża urządzeniach treningowych. Właśnie jednak o tą stabilność chodzi – kółka gimnastyczne wymagają od nas większego skupienia na równowadze, dlatego często osoby, które z łatwością wykonują dane ćwiczenie na poręczach, na kółkach nie są w stanie zrobić początkowo żadnego powtórzenia.